1911. 95 pet akar játszani. „A hiú dicsőség" pálmájának ez esetben szúró tövisei is vannak, mely lehetetlen, hogy meg ne sebezze az azért törtetőt. Ákad és van is nekünk mindannyiunknak elég teendőnk saját gyülekezetünkben. csak ennek igyekezzünk eleget tenni ! Ne feledjük, hogy 2 úrnak hiven szolgálni egyszerre nem lehet. Teljes egész embert kiván a politika is, de még inkább a lelkészi állás. Hogy cikkíró a munkapártot miért nevezi „a trón lerombolóinak," s az „egyház üldözőinek", „nyilt forradalmároknak" stb. — ő tudja. A mi a kongrua rendezését illeti, azt nem a koalóciós kormány vitte keresztül, mert hiszen „ű nem katholikus lelkészek kongruája" 1898-ban rendeztetett. A koalíciós kormány a 3 millió korona évi segélyt juttatta a protestáns egyháznak (de sajnos, nem törvényileg biztosítva). Valószínűleg erre céloz a kath. cikkíró, ki e téren tájékozatlanságát árulja el. * „A szepesi püspök a papság tevékenységéről „Mikor a nyáj annyi ellenségtől van körülvéve, ébe reknek kell lenni a pásztoroknak, virrasztani kell a nyáj mellett. Hogy manapság miben álljon ez a virrasztás, ezt fejti ki szépen Párvy Sándor szepesi püspök legutóbbi körlevelében. Tanítani iskolában, tanítani a templomban, a szószéken, a gyóntatószékben, az eggesületekben, gyűléseken, nem engedve elmúlni egy alkalmat sem, melyben Isten szavával szólhat szavunk az emberekhez. Tanítani szóval, iratokkal, olvasmányokkal. S hogy az elhintett jó magot el ne fojtsa a dudva, g a z : éber őrködéssel gondoskodni a rossz könyvnek, lapok eltávolításáról, kizárásáról, melyek hit- és erkölcsellenes, szennyes tartalmukkal, veszélyes tanaikkal könnyen megmételyezhetik a nyájat. Ifjúsági egyesületek, népkönyvtárak alakítása, felolvasó összejövetelek rendezése által alkalmat kell keresnünk s adnunk híveinknek a jóban megtartására s megmaradására. És különösen is a kath sajtó áldozatkész támogatása által annak termékeiben megszerezzük munkánk hathatós eszközeit, fokozandó munkásságunk sikerét. („Egyházi Közlöny* 2-ik száma). Eddig a mi egyházunk volt a ha tanító egyház", a minek méltán nevezték is íme most már a katholikus egyház még e téren is túlszárnyalni akar bennünket s ismerve lelkészeinek buzgalmát, lehet, hogy csakhamar tul is szárnyal majd bennünket. E tény is serkentsen minket a fáradhatatlan buzgalmu „tanítói« munkásságra ! „A győri püspök a hitoktatói értekezletekről és a keresztény nevelésről.'1 Széchenyi Miklós gróf győri püspök a hitoktatás és vallásos nevelés fontos ügyének előmozdítására még a folyó tanév elején elrendelte, hogy a Győrött és Sopronban működő hitoktatók havonként értekezletet tartsanak, melyen a hitoktatás és keresztény nevelés kérdéseit tárgyalják, részletes tantervet készítsenek, s lehetőleg minden értekezleten c gy-egy gyakorlati előadást tartsanak. Ez okból ujabban hasonló hitoktatói értekezletek tartását rendelte el, egyházmegyéjének minden nagyobb községében." („Egyházi Közlöny" 2-ik száma.) * Indiában oly nagy tért hódit a katholikus egyház, hogy új érsekséget állított fel. Miután a misszió terén a kapucinus atyák fejtenek ki óriási tevékenységet, a most alakított simlai érseki egyházmegye élére egy kapucinus atyát állított. („Egyházi Közlöny" I. száma.) * A „Dunántúli Prot. Lap« híradása szerint a magyarországi ref. egyház egyet, konventjének fennhatósága alatt Amerikában jelenleg 22 rendes anyaegyházközség van s ugyanennyi rendes, hazai képesítésű lelkész működik ott. A nagy távolságban levő egyházak könnyebb közigazgatása céljából az esperesség most 2 esperességre oszlott: .Keleti amerikai magyar református" és „Nyugati amerikai magyar református" egyházmegyére. Református testvéreink különben is nagy gonddal őrködnek az Amerikában élö ref. hivek fölött, fenntartván a szüntelen élénk érintkezést azokkal. Mi evangélikusok jóformán semmit sem tettünk még e téren. Ép azért örömmel üdvözölhetjük a békési evang. egyházmegye kiváló, nagynevű főesperesének Veres Józsefnek erre irányuló tervét ! * * AJ/ a róm. kath. egyháznak juttatott öt tdlemtom ?" Egyik neves róm. kath. iró szerint : „A magyar katholicizmus is ahhoz az emberhez hasonlít, a ki öt tálentumot, tehát sokat kapott. Egyik tálentuma : nagy számbeli aránya, második : intelligenciája, harmadik : vagyona negyedik : kitűnő szervezete, ötödik : nagy múltja és tradíciói." („Egyházi Közlöny." 3 száma.) Nagykároly. Közli : Rédei Károly evang. lelkész. KŰLM1SSZIÓ. Rovatvezető: Scholtz Ödön. Ä Lipcsei Misszióról. (Legújabb hírek.) Minthogy a magyarhoni ágost. hitv. evang. miszszióegyesület alapszabályainak 3 pontja értelmében") hazai evangelikus missziói egyesületünk idővel, ha Isten megsegíti, körülbelül hasonló viszonyba akar lépni a Lipcsei Misszióval, mint a minő viszonyban van most vele a svéd ág. hitv. evang. egyház miszszió társasága, talán nem lesz érdektelen, ha a Lipcsei Misszió u. n. svéd diöcéziséröl is közlünk egyetmást Tartozik pedig jelenleg a Lipcsei Misszió kötelékébe a svédek közül 9 tulajdonképeni misszionárius, 1 missziói orvos, 5 missziói tanítónő és 1 betegápoló nő, kik 7 fő-, azaz iskolákkal ellátott állomásokon működnek és 2008 megkeresztelkedett tamult gondoznak . Legnépesebb gyülekezetük Madurában van, 446 lélekkel. A svéd diőcézis vezetője D. Sandegren, miszsziói szuprintendens, ki Virudupattiban lakik és indiai missziónk legidősbik munkása; 1863 óta áll a tamul misszió szolgálatában. Kiváló svéd misszionárius még Bexell és Heumann, kik a szuperintendenssel együtt a *) E §. iay hangzik : „Rz egyesület mindaddig, mig ö n álló missziómező megműveléséhez foghat, valamely már létező ágost. hitv evang. (ev. luth.) misszióegyesüiettel összeköttetésbe lép, az ezen egyesület kötelékébe lépő magyarhoni ág hitv. evang. missziónövendékek kiképeztetéséről g o n d o s k o dik s főképen azon misszióállomások fentartására törekszik, a melyeken idővel ezen magyarhoni ág. hitv evang. hittéritok működnek."